dimarts, 16 de maig de 2017

La conselleria carrega als docents el mort de les proves de diagnòstic de 2n d'ESO



COMUNICAT DE PREMSA

UOB denuncia que la Conselleria presidida per Martí March ha tornat a donar una mostra de desconfiança i de menyspreu envers la professionalitat dels docents. Aquesta vegada l'evidència s'ha manifestat amb les proves de diagnòstic de 2n d'ESO a càrrec de la l'Institut d'Avaluació de Qualitat del Sistema Educatiu (IAQSE). Segons ha imposat la Conselleria, aquestes proves que han afectat les matèries de Català, Espanyol, Anglès i Matemàtiques s'han fet, per una banda, a 50 centres de Balears escollits d'una manera aleatòria entre els centres públics, concertats i privats i amb la distribució següent per illes: Eivissa 8, Formentera 1, Mallorca 35 i Menorca 6. March i el seu equip han decidit pel seu cap de vent i sense consultar els docents que el diagnòstic es basarà en els resultats de les proves d'aquests 50 centres que seran aplicades i corregides per personal voluntari i extern a 2 € per prova.

Per altra banda, la Conselleria ha decretat igualment, en una clara mostra de despotisme il·lustrat, que les proves s'hagin fet igualment a tots els centres de Balears encara que els resultats no comptin per res i que els aplicadors i correctors siguin els docents dels centres que hauran de fer aquesta feina extra abans de dia 26 de maig sense cobrar i sense reducció de cap hora complementària (guàrdies...).

Segons UOB Ensenyament ens trobam davant un despropòsit més de la Conselleria, una arbitrarietat i un greuge comparatiu que evidencia el poc respecte per la capacitat i la dignitat professional dels docents, per exemple:

1.- Són unes proves elaborades d'esquena als docents i dins els despatxos de la Conselleria per persones alienes al dia a dia que es viu dins les aules. A part d'això, cal esmentar que han presentat deficiències tècniques, com ha estat el cas de la prova de llengua catalana que ha comptat amb un àudio deficient, i que en el cas de les llengües (Català, Espanyol i Anglès) han tingut diferents graus de dificultat i de complexitat.

2.- Aquestes proves no tenen cap valor acadèmic, no se contemplen a les programacions, són una tudada d'energia per no-res ja que ni tan sols figuraran a la memòria dels departaments.

3.- Són unes proves inútils, que no serveixen per res, que no aporten cap informació que ja no sàpiguen els docents després de tot un curs fent feina colze a colze amb l'alumnat i les famílies. Aquestes proves sembla no tenen altra motivació que personal endollat a conselleria justifiqui un sou i eviti el retorn als centres escolars i al contacte directe amb les aules. A més a més, són unes proves que, pel que fa al diagnòstic sobre el domini de llengües, reprodueixen la mutilació crònica de les quatre habilitats lingüístiques ja que pretenen obtenir una valoració sobre la comprensió oral i escrita, l'expressió escrita però en canvi deixen de banda l'expressió oral.

4.- Són finalment també unes proves inoportunes que arriben en el pitjor moment, la recta final dels mesos maig-juny, que distorsionen la planificació de final de curs ja que alumnat i docents estan immersos en recuperacions, proves de la 3a avaluació i notes finals.

En definitiva, tenim una Conselleria d'Educació controlada pel PSOE, un partit crossa del PP que no només manté el govern Rajoy al capdavant del govern de l'estat, sinó que, a més a més, ha assumit gran part del seu programa com és la imposició de la LOMCE, l'atac a la dignitat professional dels docents, la imposició de revàlides i més revàlides decidides dins els despatxos de Madrid, proves de diagnòstic sense cap ni peus, certificacions externes de qualitat, equips directius imposats a dit per l'administració i a les ordres del partit de torn que volen gestionar l'escola pública així com els rota i com si fos un centre privat, la instrumentalització dels inspectors educatius com si fossin comissaris polítics amb la missió de carregar els docents amb més paperassa burocràtica, etc. I tot això, en comptes de dedicar les energies a lluitar per un millor finançament per reduir ràtios, eliminar aules prefabricades, respectar l'autonomia dels claustres i els consells escolars i sobretot, valorar i reconèixer la tasca dels docents que sovint han de treballar en condicions adverses i en un entorn social complex i complicat.
Des d'UOB exigim la retirada d'aquestes proves i que no es tornin a repetir mai més.

Palma, 16 de maig de 2017

Diari de Balears:

Diario de Mallorca, 17.5.2017