Bústia Covid-19

dilluns, 8 de març de 2021

8M 2021: continuem amb les reivindicacions!




Circular 225/2021

COMUNICAT DE PREMSA

Torna a ser 8 de març i aquest dia ens serveix per a recordar que la lluita feminista per a assolir la igualtat de tots els gèneres, en termes reals, no s'atura ni en temps de pandèmia.

En molts centres educatius, i seguint la proposta consensuada dins del col·lectiu Feminisme a l'escola, que aglutina a gran part de les comissions de coeducació dels centres públics de totes les Illes Balears, aquest any estem rememorant amb el lema #FentHistòriaSomFutur les fites assolides pels drets de les dones al llarg de la història, en diferents àmbits i indrets. Volem fer esment a tot allò aconseguit gràcies a la feina feta per moltes dones, que en moments molt més difícils, amb menys llibertats i amb més obstacles, ho van tindre clar: allò personal és polític. I no van dubtar a posar el seu cos i introduir-se en espais fins a aquell moment reservats als homes, al món masculí. Espais dissenyats pel patriarcat on les dones no eren benvingudes, espais d'ensenyament com les universitats, espais de poder i de decisió com el parlament o espais d'investigació i ciència.

Cal trencar el mite que ens vol paralitzar fent-nos creure que ja està tot aconseguit i obrir una reflexió social sobre tot el que encara ens queda per fer, tant aquí com a molts altres països del món. La igualtat real encara queda lluny, i encara que anem fent petites passes, no anem tan ràpid com seria desitjable.

Som la meitat de la població mundial i estem clarament subrepresentades en els cercles de decisió, de poder polític i econòmic dels grans organismes que decideixen el dia a dia del planeta. Mentre les dones avancem en els espais públics, a base de quotes paritàries i altres mecanismes especialment dissenyats per intentar subsanar aquesta desigualtat insostenible, l'entrada dels homes als espais privats i no remunerats de cures i treballs reproductius encara no es palesa, no és ni de lluny visible, i no és d'estranyar, ja que no té cap incentiu ni social, ni molt menys, econòmic. Perquè les dones avancem en privilegis, abans reservats tan sols a la població masculina, s'han d'intercanviar i compartir rols i funcions. No podem continuar amb el repartiment de treballs assignat en funció de gènere. Per què no tenim rectores a les universitats? Per què les mestres d'educació infantil són majoritàriament dones? I no caiguem en altre mite: el de la lliure elecció. La resposta és clara, es diu desigualtat de gènere, discriminació. I té grans repercussions en les nostres vides.

Amb la nova llei d'educació sobre la taula, la qual promou la coeducació com a base d'una educació en igualtat, tenim l'oportunitat d'incorporar la perspectiva de gènere per a revisar els nostres currículums, els nostres materials didàctics, el nostre llenguatge, i deixar entrar a les dones que històricament han estat invisibilitzades als llibres de text, biblioteques escolars, imatges i representacions visuals, noms de centres i un llarg etcètera. I apropiar-nos del llenguatge inclusiu i no sexista, fer-lo nostre, perquè el que no s'anomena no existeix i el que no es veu tampoc, perquè resta amagat, formant part del currículum ocult. I no ho oblidem, allò que no ensenyem també educa. No sols tenim l'oportunitat de fer-ho, sinó també la obligació. Som docents, som educadores i educadors.

Per aquestes i altres moltes coses que encara ens queden per fer, el dilluns 8 de març, dia internacional de les dones, continuem endavant perquè #FentHistòriaSomFutur