Bústia Covid-19

Cerca en aquest blog

dimecres, 2 de febrer de 2022

Currículums LOMLOE, canvis a l'horitzó. Resum del ple del CEIB


Ahir, dimarts dia 1 de febrer, es va reunir per via d'urgència el Ple del Consell Escolar de les Illes Balears (CEIB), amb el següent ordre del dia:

  1. Aprovació, si escau, de l'acta anterior
  2. Informacions de la presidenta
  3. Presa de possessió de nous membres del CEIB, si escau
  4. Ratificació, si escau, dels nous membres de la Comissió Permanent
  5. Intervenció del Director General de Planificació, Ordenació i Centres Sr. Antoni Morante en relació amb l'elaboració del Projecte de Decret de currículums
  6. Torn obert de paraules

Com a membres del CEIB, des d'UOB Ensenyament vàrem demanar el mateix dia de la convocatòria urgent d'aquesta reunió, que se'ns facilitàs a nosaltres i a la resta de membres l'avantprojecte de Decret de currículums. Per part de Conselleria varen dir que s'enviaria l'esborrany tan bon punt estigués preparat, però aquest no va arribar a temps, circumstància que hagués estat desitjable per tal que els membres haguéssim pogut fer aportacions més fonamentades i aprofitant la participació de membres de la Conselleria a la reunió. Seguirem esperant.

Una de les qüestions que sempre ha preocupat a UOB Ensenyament és la falta de participació per part d'especialistes i de docents en actiu en l'elaboració dels currículums. Aquesta va ser una de les qüestions que varen tractar a les seves intervencions tant el conseller d'Educació i Formació professional, Martí March, com el director general de Planificació, Ordenació i Centres, Antonio Morante. Varen explicar que s'havia creat un equip de treball per l'elaboració dels currículums format per 52 docents en actiu. Aquesta és, a priori, una gran notícia.

Per una altra banda, des d'UOB Ensenyament sempre s'ha reclamat que els processos d'elaboració de currículums, es facin amb transparència, publicitat i amb el consens de la comunitat educativa. Arran d'aquesta preocupació i després de les notícies que vàrem rebre per part del conseller i del director general, al torn obert de paraula vàrem demanar si el procés de selecció dels membres de l'equip de treball d'elaboració dels currículums es canalitza a través d'una comissió de serveis i, si és aquest el cas, aquesta és de pública concurrència. La resposta per part del director general de Planificació, Ordenació i Centres, Antonio Morante va ser que els components que formen aquest equip de treball són elegits pel personal tècnic del Servei d'Ordenació Educativa a canvi d'una gratificació econòmica. Aquest sistema és el mateix que s'aplica a l'hora de designar les persones ponents de les formacions dels CEP. UOB Ensenyament torna a denunciar la manca de compliment dels criteris de transparència, publicitat i consens de la comunicat educativa als que es fa referència més dalt.

A la segona part del Ple varen intervenir dos membres de la Direcció general: n'Antoni Salvà, i en Biel Colom, assessors tècnics docents del Servei d'Ordenació Educativa. Aquestes intervencions varen ser de caire tècnic.

En el cas de n'Antoni Salvà va parlar sobre l'arquitectura i definicions (objectius, competències clau i específiques, criteris d'avaluació, sabers bàsics, situacions d'aprenentatge, perfils d'etapa i de sortida, etc.) del Decret que establirà l'ordenació curricular dels diferents ensenyaments. Una cosa que està clara és que la LOMLOE i més concretament la seva aplicació a les Illes Balears, suposarà un canvi de paradigma, sobretot, a nivell de concreció curricular. Des d'UOB Ensenyament i altres sindicats vàrem demanar que es negociï a la Mesa Sectorial d'Ensenyament com es compensarà la sobrecàrrega de treball que suposarà pels docents i pels departaments durant els primers cursos. La resposta per part del director general de Planificació, Ordenació i Centres, Antonio Morante, a aquesta petició va ser positiva. 

Quant a la intervenció d'en Biel Colom va versar sobre la concreció curricular (assignatures comuns i optatives, itineraris, criteris de repetició de curs, etc.). Tan bon punt tinguem l'esborrany de l'avantprojecte, en farem difusió de tota la informació rellevant de manera detallada. Algunes de les qüestions tractades varen ser:

  • Durant l'educació primària (EP) només es podrà repetir al darrer curs de cada cicle (3r i 6è). Es podrà repetir curs un màxim de dues vegades en tota l'educació bàsica (EP + ESO).
  • Durant l'educació secundària obligatòria (ESO) no haurà convocatòria extraordinària (setembre). Això ja és efectiu per aquest curs 2021-2022.
  • Es recupera el Programa de diversificació curricular (ESO).
  • Serà obligatori oferir l'assignatura de 2a llengua estrangera des de 1r d'ESO. En cap cas formarà part de cap itinerari (en cas que hagi itineraris, s'ha de garantir que es pugui cursar l'assignatura, independentment de l'itinerari d'assignatures optatives escollit, si és el cas).
  • Promoció: es podrà promocionar amb dues assignatures o menys. Les assignatures de diferents cursos amb el mateix nom computaran com a una (ESO).
  • L'organització per àmbits a l'ESO (1r i 3r) es deixarà en mans dels equips docents. Serà opcional i depenent d'aquests, tot i que es fomentarà des de Conselleria.
  • S'està treballant perquè 1r de Batxillerat sigui de 30h setmanals. 2n seguirà amb les 32h setmanals com fins ara.
  • S'implementarà l'opció de poder fer Batxillerat en tres cursos.
  • Es tornarà a una modalitat d'arts amb dos itineraris.
  • Dia 1 de setembre del 2022 tots els cursos senars començaran amb els nous currículums.

Mereix un capítol a part la recuperació de l'assignatura optativa d'Història i Cultura de les Illes Balears al primer curs de Batxillerat. Aquesta reivindicació, en la qual UOB Ensenyament ha estat pionera, ha estat un dels eixos de la tasca d'UOB Ensenyament durant el darrer any, tot coincidint amb la commemoració del 500 aniversari de la Germania. Podeu veure-ho AQUÍ.

Per UOB Ensenyament tant la defensa de la recuperació d'aquesta matèria així com la inclusió de continguts propis dins els futurs currículums LOMLOE, són fonamentals perquè l'escola pugui acomplir amb el seu deure de baluard de la cultura, la Història, el patrimoni i la llengua pròpia d'aquestes illes.