Retem comptes

Cerca en aquest blog

dimecres, 9 de febrer de 2022

Per què programam? Avaluar també és ensenyar



  • La nova normativa sobre avaluació no es va publicar fins el novembre, però ja és d'aplicació al curs 2021-22.
  • Aquesta normativa és un desplegament de la LOMLOE, però els currículums vigents encara corresponen a la LOMCE.
  • Això implica la ruptura de la unitat curricular, perquè se'ns obliga a treballar amb currículums LOMCE, però amb principis avaluatius LOMLOE, cosa incongruent i antipedagògica.
  • També implica que les programacions fetes i ja aprovades a inici de curs han perdut validesa.
  • UOB Ensenyament exigeix ajornar l'aplicació dels decrets d'avaluació i les resolucions autonòmiques que se'n deriven.

El novembre de 2021 es van promulgar els decrets estatals que regulen l'avaluació de tots els nivells educatius no universitaris per al curs corrent, 2021-22. 24 hores després la Conselleria d'Educació ja tenia a punt les corresponents resolucions autonòmiques, que concreten els decrets estatals,  per a totes les etapes i nivells referits, excepte la Formació Professional, que no es publicà fins a finals de gener del 2022.

Fins aquí, els fets.

La valoració que a UOB Ensenyament en feim és ben negativa. Com sempre, volem argumentar-vos els nostres perquès.

De moment, no volem entrar en la qüestió de fons, que és el canvi de concepció legislativa del propi concepte d'avaluació que implica la LOMLOE i els decrets que la desenvolupen, i les inquietants conseqüències que aquest canvi tendrà tant per a la tasca i consideració social dels docents, com per al benestar dels alumnes. I no volem fer-ho perquè, aquí i ara, ens estimam més centrar-nos en el problema concret i urgent que planteja la publicació dels decrets en el temps i forma que s'ha fet.

L'avaluació és el corol·lari del procés d'ensenyament-aprenentatge, i per això no es pot concebre com a un element deslligat de la resta de components del currículum. Dit d'una altra manera, avaluar també és ensenyar.

La primera implicació d'aquest fet és que definir l'avaluació sense haver aprovat els nous currículums acords amb la LOMLOE és segregar l'avaluació de la resta del procés d'ensenyament-aprenentatge i vulnerar el principi de què el currículum és un tot, orgànic i coherent.

La segona implicació és que l'avaluació, com a qualsevol element del currículum, s'ha de programar. I s'ha de programar al mateix temps que qualsevol altre element o passa del procés d'ensenyament-aprenentatge. 

En aquest sentit, la LOMLOE preveu que els seus principis avaluadors entrin en vigor el curs següent de la seva promulgació, és a dir el curs 2021-2022. La programació del curs 2021-22 s'ha hagut d'elaborar pels ensenyants i aprovar abans  que acabi el mes d'octubre, és a dir, a principi de curs. Suposadament, no es pot iniciar un curs sense la programació adient. La Conselleria, via Inspecció Educativa, és explícitament insistent sobre aquest extrem, i es mostra punitiva amb els docents “dissidents”. Però resulta que el Reial Decret sobre avaluació per al curs 2021-22 data del 16 de novembre, es promulgà el dia 17, i les resolucions de la Conselleria d'Educació de la CAIB que se'n deriven i el concreten daten del dia 18 del mateix mes, i es promulgaren el 20 de novembre (el gener del 2022, al cas de FP).

Com és possible que la mateixa administració que ens repeteix fins la sacietat que la programació és un element ineludible del currículum ens ordeni, al mateix temps, ignorar o refer la programació quan el curs ja està ben avançat? En realitat, això demostra que la Conselleria d'Educació menysprea el fet de programar, en pretendre que les programacions d'inici de curs canviïn quan el curs ja roda. Sospitam, perquè els fets no ens permeten altra conclusió, que els nostres dirigents educatius no volen que els docents programem perquè ho considerin realment imprescindible i útil, sinó perquè només volen fiscalitzar i burocratitzar la nostra tasca.

Per acabar, ens crida molt l'atenció que entre la promulgació dels decrets estatals d'avaluació i la confecció de les resolucions de la CAIB només passàs un dia. Això vol dir que la Conselleria de Martí March, i concretament la Direcció General de Planificació (SIC), Ordenació i Centres no ha tengut temps material ni de llegir en profunditat els decrets, ni molt manco de reflexionar en relació a com concretar-los; o bé, si n'ha tengut perquè ja n'era coneixedora dels esborranys previs, ha mostrat poca voluntat de fer-ne canvis significatius. Això demostra dues coses ben tristes: que la Conselleria d'Educació de la CAIB no té iniciativa pròpia, en ser una simple corretja de transmissió de les ordres que plouen des de l'Estat central, d'una banda, i que el Director General de Planificació, Antonio Morante, ni reflexiona ni planifica, se limita a actuar de manera mecànica, d'altra banda.

Per tot això, UOB Ensenyament exigeix ajornar l'aplicació dels decrets d'avaluació i les resolucions autonòmiques que se'n deriven, i respectar la integralitat de les programacions d'inici del curs present. Seguirem reflexionant i criticant el significat de fons de la concepció de l'avaluació de la nova LOMLOE.

Palma, 9 de febrer de 2022