Bústia Covid-19

Cerca en aquest blog

divendres, 1 de juliol de 2022

Meses de participació i perfilació de places: UOB no mossega l'esquer!

  • UOB Ensenyament ha pogut votar SÍ a l'esborrany de Decret de Meses de Neogociació i Participació gràcies a les esmenes que hem fet, que ens han acceptat, i que han allunyat tot perill d'una Mesa Sectorial d'Eduació afeblida o amb menys poder de negociació. UOB negocia amb energia i eficàcia!
  • La perfilació de places es regirà pel procediment de Comissions de Serveis.
  • Les places perfilades en comissió de serveis no bloquejaran places en el concurs de trasllats. Els funcionaris que obtinguessin una destinació definitiva en el concurs de trasllats desplaçarien els funcionaris que estiguessin ocupant una plaça perfilada per comissions de serveis.
  • UOB Ensenyament lluita perquè la perfilació de places hagi de comptar amb l'aprovació del claustre.
  • UOB Ensenyament defensa que les comissions de servei per raons de conciliació familiar sempre tenguin prioritat a l'hora d'adjudicació davant l'assignació de places perfilades per comissió de serveis.
  • No queda tancada la negociació quant a la perfilació de places i la Conselleria ens remetrà a una segona mesa.

Ahir, dimecres dia 29 de juny de 2022, es va reunir la Mesa Sectorial d'Educació amb caràcter extraordinari, amb la presència del conseller d'Educació i Formació Professional, el Sr. Martí March, del secretari general d'Educació, el Sr. Tomeu Barceló i de la directora general de Personal Docent, la Sra. Rafaela Sánchez. L'ordre del dia constava de dos punts ben diferenciats:

  1. Esborrany de Decret pel qual es regulen les meses de participació per sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l’àmbit de l’educació no universitària.

  2. Esborrany de Resolució del conseller d’Educació i Formació Professional per la qual s’estableixen els criteris que han de regir el procediment per convocar comissions de serveis per a la dotació de places docents amb perfil educatiu als centres públics no universitaris dependents de la Conselleria d’Educació i Formació Professional.
1. Esborrany de Decret pel qual es regulen les meses de participació per sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l’àmbit de l’educació no universitària.

La Mesa ha estat, pel que fa a aquest punt, una continuació de la del passat 10 de juny, on s'havia acordat que, abans de votar, l'Administració recolliria esmenes de les forces sindicals (i d'altres organitzacions). UOB Ensenyament ha estat l'única força sindical amb representació a la Mesa que presentà esmenes per escrit en temps i forma.  La nostra feina ha estat reconeguda pel propi secretari general per la seva quantitat i qualitat. I, sí, podem dir-ho amb orgull: n'estam satisfets, perquè de les onze esmenes que presentàrem, ens n'han acceptades nou i mitja (això de la 'mitja' us ho explicarem més endavant).

La clau de volta ha estat la plena redefinició –i fins i tot ampliació– de les competències de la Mesa Sectorial d'Educació (MSE). Aquesta definició ampliada de competències allunya, en opinió d'UOB, tot perill de buidar de contingut la MSE en favor d'altres instàncies, i fins i tot reforça i institucionalitza el seu poder de negociació.

També ens alegra molt haver pogut defensar els drets de les associacions de docents d'àmbit insular (volem dir d'una sola illa), gràcies a l'esmena de reducció i racionalització del nombre mínim d'associats per a formar part de la Mesa de Docents.

Tanmateix, allò que més lamentam és la no acceptació plena de la nostra esmena que demanava la inclusió a la Mesa de Docents de les associacions de docents d'una àrea o matèria específica. Com a mínim, emperò, hem aconseguit que es reconegui que, en elaborar el seu reglament, la Mesa de Docents "ha d’establir espais de participació puntual d’aquelles associacions de docents d’àrea o matèries específiques en aquells aspectes que els afecten.", aspecte concret que consideram un èxit parcial. Per això us hem dit allò de la 'mitja' esmena acceptada.

2. Esborrany de Resolució del conseller d’Educació i Formació Professional per la qual s’estableixen els criteris que han de regir el procediment per convocar comissions de serveis per a la dotació de places docents amb perfil educatiu als centres públics no universitaris dependents de la Conselleria d’Educació i Formació Professional.

Aquest és un assumpte que feia temps que sabíem que tard o d'hora la Conselleria posaria damunt la taula. Tenim ben present que l'obsessió per la perfilació de places és un mantra d'aquesta Conselleria, especialment per a la DG de Planificació i Centres i per al centre d'adoctrinament de directors, el CFIRDE-IB. Aquesta línia estratègica ja la va anticipar la Conselleria quan rebérem el primer esborrany de la LEIB, durant el curs 2019-2020. 
A més, el Sr. Antonio Morante ens havia confirmat aquesta obsessió quan el mes de setembre passat ens va presentar l'esborrany del nou ROC, esborrany al qual totes les forces sindicals varen votar en contra. Cal recordar que tant l'aprovació de la LEIB com el desplegament de la LOMLOE han endarrerit finalment l'aprovació de l'esborrany del nou ROC (s'espera que sigui durant el proper curs 2022-2023) i, en conseqüència, la seva aplicació (seria el curs següent, durant el curs 2023-2024).
En aquest sentit, l'esborrany de resolució de perfilació de places que despús-ahir ens varen presentar constitueix la primera passa per a la materialització d'allò que recull la LEIB. 
Des d'UOB Ensenyament sempre ens hem oposat a la perfilació de places per a projectes de centre que no impliquin d'una titulació concreta i específica. No obstant, cal reconèixer que la perfilació de places que ens va presentar la Conselleria no és ni de bon tros similar a la que impera a Catalunya on els directors poden nomenar a dit tant interins com funcionaris de carrera que després ocupen places (en el cas dels funcionaris de carrera) que bloquegen la mobilitat dels funcionaris de carrera via concurs de trasllats.
Cal avançar que l'esborrany de resolució finalment no es va votar i que la Conselleria ens ha emplaçat a presentar formalment les esmenes que vàrem argumentar i tornar a reunir-nos en una segona Mesa per seguir negociant un segon esborrany. 

Tota manera, creim imprescindible informar el professorat perquè sàpiga de què va la cosa i què és realment el que està en joc:

Tècnicament com planteja la Conselleria la perfilació de places?
Es tractaria d'un supòsit més de comissions de serveis a les quals podrien participar lliurement els funcionaris de carrera. Només es podrien perfilar places vacants de la quota (això inclou les orgàniques i les de quota encara no consolidades). En cap cas es podrien concedir a dit a interins o a funcionaris de carrera ja que tot el procés seguiria les mateixes passes d'assignació de comissions de serveis.

El fet que algú ocupi una plaça perfilada en comissió de serveis faria que no s'hi pogués optar per concurs de trasllats?
No. El concurs de trasllats sempre serà el mecanisme de mobilitat original a l'hora d'aconseguir una nova destinació definitiva. Un funcionari que aconsegueixi una determinada plaça orgànica mitjançant el concurs de trasllats faria botar un altre funcionari de carrera que estigués a n'aquella plaça per raó de comissió de serveris per plaça perfilada.

Quantes places podria perfilar un centre?
Segons va afirmar el Secretari General, un centre només podrà tenir un màxim d'un 20% de places de la quota en Comissions de Serveis. Aquest 20% inclou totes les tipologies de comissions de serveis: per formar part d'equip directiu, per raons de conciliació familiar i també les places perfilades. 

Quin seria el procés que hauria de seguir el centre per poder perfilar una plaça orgànica vacant?
Aquest primer esborrany preveu una sèrie de requisits:

a) Que per motius d'aplicació del projecte educatiu de centre, el centre pugui assignar com a mínim 4 períodes lectius a aquesta plaça.

b) Un informe favorable del director del centre referent a la comissió de serveis. En aquest informe s’haurà de justificar que el perfil específic que requereix la plaça i les tasques que s’han de dur a terme són coherents amb l’aplicació del projecte educatiu del centre. A més a més, s’haurà d’especificar la dedicació en períodes lectius que suposarà en l’horari del docent.

c) Un certificat del consell escolar o consell social, si s’escau, en el qual consti l’acord favorable a la sol·licitud del participant i el motiu de la comissió de serveis.

Quin criteri se seguirà si dos o més funcionaris sol·liciten una comissió de serveis per a una mateixa plaça perfilada?
En aquests casos se seguiria el mateix procediment objectiu que se segueix en els casos d'empat pels altres motius que permeten demanar una comissió de serveis i que estan recollits a la instrucció 8a de la Resolució de comissions de servei.

Quina durada tendrien aquestes comissions de servei?
L'esborrany no fixa una durada màxima i preveu la possibilitat de renovació. 

Quines han estat les esmenes d'UOB Ensenyament a aquest primer esborrany:

1. Reducció del màxim del 20% de places que es podrien perfilar.

2. Incloure com a requisit per poder perfilar una plaça una aprovació per part del claustre. Des d'UOB Ensenyament volem seguir fent feina per l'empoderament dels claustres, especialment després de l'efecte desvinculador de la pandèmia. Sembla que aquesta proposa podria ser acceptada per la Conselleria.

3. Obligatorietat d'haver concursat al centre concret on hi ha la plaça perfilada a la qual s'ha demanat la Comissió de serveis. 

4. Que a dins l'assignació de les Comissions de servei en primer lloc es concedeixin aquelles motivades per raons de conciliació familiar i després les des les places perfilades.

5. Augmentar el requisit d'hores que el centre ha d'assignar a la plaça perfilada per poder justificar-la. Des d'UOB proposaríem que fossin al voltant de 9 o 10 hores.

6. Fixar un límit temporal a la durada de la comissió de serveis per places perfilades.

Seguirem fent feina amb rigor i responsabilitat a fi d'aconseguir que aquest procés tan temut no impliqui cap pèrdua de drets sociolaborals per als companys i companyes. Informarem detingudament sobre les aportacions fetes a aquest primer esborrany i compartirem amb tota la comunitat educativa el segon esborrany quan ens arribi (tot fa pensar que ja serà per setembre).